tennisnews.gr - Το Τένις στην Ελλάδα | Τσιτσιπας - Σακκαρη

Διαφήμιση
Διαφήμιση
 

Τεχνική και ανατροφοδότηση

E-mail Εκτύπωση

Rafael Nadal
Στο νέο του άρθρο, ο "The Coach", Στάθης Χαριτωνίδης, εξετάζει τον μηχανισμό της ανατροφοδότησης του νευρικού μας συστήματος και τη μεγάλη σημασία της στο άθλημα του τένις.

Γράφει ο Στάθης Χαριτωνίδης:

Το νευρικό μας σύστημα αποτελεί κυρίαρχο μέσο για την απόδοση και συμβάλει σε αυτήν με δύο βασικούς τρόπους. Ο πρώτος, είναι ο έλεγχος των κινήσεων. Ο δεύτερος, που είναι λιγότερο αντιληπτός, αλλά και κατά κάποια έννοια πολύ πιο άμεσος, είναι ο μηχανισμός της Ανατροφοδότησης.

Μέσα από κάθε μας κίνηση, προσλαμβάνουμε ένα ερέθισμα - μια αίσθηση - που επιστρέφει ως αποτέλεσμα της εκτέλεσης της. Το ερέθισμα, αυτό φτάνει στον εγκέφαλό μας όπου και γίνεται η αξιολόγησή του. Εν συνεχεία με βάση αυτήν την πληροφορία, ο εγκέφαλος προσαρμόζει την κίνηση, με σκοπό την βελτιστοποίηση της εκτέλεσης. Αυτή η διαδικασία, όπου η πληροφορία επιστρέφει στον εγκέφαλο μετά από κάθε χτύπημα και τον πληροφορεί για το αποτέλεσμα της εκτέλεσης, λέγεται Ανατροφοδότηση.

Εσωτερική και Εξωτερική ανατροφοδότηση

Από κάθε μας χτύπημα, προσλαμβάνουμε δύο ειδών ανατροφοδότηση. Η μια, αφορά στην αίσθηση μας για την δεξιότητα. Η άλλη, αφορά στο αποτέλεσμα της δεξιότητας μας άσχετα με τις αισθήσεις μας. Αν δηλαδή το χτύπημα ήταν έγκυρο, αποτελεσματικό κτλ. Η ανατροφοδότηση που προσλαμβάνουμε ως αίσθηση, λέγεται Εσωτερική, ενώ αυτή που προσλαμβάνουμε σχετικά με το αποτέλεσμα, λέγεται Εξωτερική. H εσωτερική ανατροφοδότηση, είναι σημαντικότερη. Είναι θα λέγαμε κυρίαρχη. Από κάθε χτύπημα, έχουμε δύο πηγές εσωτερικής ανατροφοδότησης. Η μία είναι η αίσθηση που παίρνουμε από το σώμα μας, για την εκτέλεση της κίνησης. Πως δηλαδή νιώσαμε την κίνηση που εκτελέσαμε. Αν ήταν ισορροπημένη αν ήταν ρυθμική. Με μια λέξη, αν ήταν «άνετη». Η δεύτερη πηγή, είναι η αίσθηση που είχαμε από την επαφή της μπάλας στην ρακέτα. Δηλαδή πόσο καλά, ή λιγότερο καλά, νοιώσαμε την μπάλα στην ρακέτα μας. Αυτές οι δύο αισθήσεις, μπορεί να διαφέρουν μεταξύ τους. Μπορεί να συμβεί, να νοιώθω «άνετα» την κίνησή μου, αλλά όχι τόσο καλά την μπάλα πάνω στην ρακέτα κατά την επαφή ή και το αντίθετο.

Η αίσθηση που προσλαμβάνουμε από την επαφή ρακέτας μπάλας, φαίνεται να είναι η σημαντικότερη πηγή ανατροφοδότησης.

Η σημασία της Ανατροφοδότηση για την Απόδοση

Η σημασία της ανατροφοδότησης για την απόδοση είναι πολύ καθοριστική. Ένα χτύπημα που μας κάνει να «νοιώθουμε άνετα την κίνησή μας και καλύτερα την μπάλα στην ρακέτα», αυξάνει την αυτοπεποίθηση, ελευθερώνει μέρος του χώρου της προσοχής, και κατ’ επέκταση επηρεάζει αλυσιδωτά και καθοριστικά, όλους τους βασικούς τομείς της απόδοσης του αθλητή.

Στον ψυχολογικό τομέα, με βάση την καλύτερη αυτή αίσθηση του κάθε χτυπήματός, αυξάνεται η αυτοπεποίθηση, με συνέπεια να αλλάζει η συνολική στάση του αθλητή απέναντι στα ψυχολογικές απαιτήσεις του αγώνα. Βελτιώνονται χαρακτηριστικά, η αποφασιστικότητα, η αντοχή στην ψυχολογική πίεση και η συναισθηματική σταθερότητα.

Στον διανοητικό τομέα, η απελευθέρωση χώρου της προσοχής, επιτρέπει την ευκολότερη και καλύτερη επεξεργασία όλων των εσωτερικών και εξωτερικών ερεθισμάτων, καθώς και την ευκολότερη μετάβαση από τον ένα τύπο της προσοχής στον άλλο. Με βάση τα παραπάνω, βελτιώνονται καθοριστικά, το επίπεδο της σκέψεως και ο μηχανισμός λήψης απόφασης. Σαν αποτέλεσμα όλες οι σημαντικές αποφάσεις του αγώνα, καταλήγουν να είναι σωστότερες.

Στον τακτικό τομέα, μέσω της αυξημένης αυτοπεποίθησης, βελτιώνονται σημαντικά, η αποφασιστικότητα και η επιθετικότητα. Παράμετροι, που είναι καθοριστικά αναγκαίοι, για την επιτυχή έκβαση ενός αγώνα.

Στον ψυχοκινητικό τομέα, βελτιώνονται χαρακτηριστικά η αντίληψη του χρόνου, ο συγχρονισμός και η συναρμογή.

Στον αθλητικό τομέα, η αυξημένη αυτοπεποίθηση, εξαλείφει τις ψυχολογικές αναστολές, μειώνοντας την συνολική ένταση του σώματος και κατ’ επέκταση την τάση των ανταγωνιστών μυών. Ως αποτέλεσμα, βελτιώνεται χαρακτηριστικά η συναρμογή, με άμεση συνέπια την βελτίωση όλων των παραμέτρων της αθλητικής απόδοσης (δύναμη, ταχύτητα, αντοχή) 

Στο τένις, η σημασία της ανατροφοδότησης αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία λόγω του αυξημένου αριθμού προσπαθειών που εκτελεί ένας παίκτης στην μονάδα του χρόνου, αλλά και της αδυναμίας αποφυγής μιας εκτέλεσης. Σε άλλα αθλήματα και περισσότερο στα ομαδικά, ένας αθλητής μπορεί να αγωνίζεται και να βοηθάει την ομάδα του χωρίς να εκτελεί - σουτ επί παραδείγματι - όταν η αυτοπεποίθησή του είναι σε χαμηλά επίπεδα. Στο τένις όμως κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό. Αντιθέτως, είμαστε υποχρεωμένοι να εκτελούμε υπό την πίεση του χρόνου που μας επιτρέπει ο αντίπαλός μας, ακόμα και όταν η αυτοπεποίθησή μας δεν βρίσκεται σε ψηλά επίπεδα.

Είναι σημαντικό λοιπόν, η Τεχνική μας, να μας βοηθάει στο να «νοιώθουμε» καλά. Αν νιώθουμε σίγουροι για τα χτυπήματά μας, είναι βέβαιο πως, θα αισθανόμαστε καλύτερα συνολικά, θα σκεφτόμαστε σωστότερα, θα τολμήσουμε περισσότερο και θα βελτιωθεί η αθλητική μας απόδοση.

Φωτογραφία: tennisnews.gr

 

Διαφήμιση

charitonidis-thecoach


Διαφήμιση